Η περιοχή του Κάτω Ραδοβιζίου το 3000 π.Χ. γνωρίζουμε ότι κατοικούνταν από τους Δρύοπες. Πριν από αυτούς από τους Πελασγούς και τους Δωριείς (Ηρακληδείς). Υπάρχει ο θρύλος για μια πόλη Ηράκλεια στην περιοχή. Ορισμένοι ισχυρίζονται ότι βρισκόταν στο Βελεντζικό. Επίσης και για μια άλλη πόλη το Θείον. Για ένα διάστημα η περιοχή κατοικήθηκε από τους Οιταίους πριν την καταλάβουν οι Αθαμάνες. Μετά κατακτήθηκε από τον Πύρρο. Κατόπιν διαδοχικά από τους Ρωμαίους, τους Bυζαντινούς, από το δεσποτάτο της Ηπείρου, και τους Τούρκους. Παράλληλα η περιοχή δεχόταν επιδρομές από Ούννους, Αλβανούς, Σέρβους, Σλάβους και Σαρακηνούς κλπ.
Τα βουνά της Σκουληκαριάς και του Βελεντζικού στην Τουρκοκρατία ήταν κέντρα των κλεφτών αντίστασης. Σε αυτά τα βουνά ανδρώθηκαν οι αγωνιστές Διμισκαίοι, οι Πλακαίοι, ο Γώγο Μπακόλας, ο Καραϊσκάκης, ο Οικονόμου, ο Στούμπος και τόσοι άλλοι.
Την περίοδο της Tουρκοκρατίας έγιναν επανειλημμένα μάχες μεταξύ Ελλήνων και Tουρκαλβανών, στην Σκουληκαριά, το Κλειδί, το Δημαριό, το Διάσελλο και το Βελεντζικό. Η μάχη στη Σέση με τον οπλαρχηγό Γ. Τσιγαρίδα και στη «βρύση βακούφικη» με μπροστάρηδες τους μοναχούς της Μονής Ροβέλιστας στις 17 Ιανουαρίου του 1854 καθώς και η μάχη στα Ρεγκίστιανα τρεις ημέρες αργότερα ήταν η αρχή για ανεξαρτησία από τους τούρκους. Στις 28-3-1878 στο Ξηρόκαμπο Βελεντζικού οι Ραδοβιζινοί σχημάτισαν την πρώτη προσωρινή κυβέρνηση.
Οι ιταλοί και οι Γερμανοί το 1941 - 44 περνώντας από το Κάτω Ραδοβίζι έκαψαν κατοικίες και δολοφόνησαν πολλούς κατοίκους.
Ο Νομός Άρτας συστήθηκε στο ελεύθερο ελληνικό κράτος, στις 24 Ιουνίου 1881, όταν προσαρτήθηκε η περιοχή της Άρτας, ανατολικά του ποταμού Αράχθου. Περιελάμβανε τις επαρχίες (εκλογικές περιφέρειες) Άρτας και Τζουμέρκων.
Με διάταγμα που εκδόθηκε στις 31.03.1883, η επαρχία Άρτας χωρίστηκε σε τέσσερις Δήμους: Άρτας, Πέτα, Ηρακλείας και Τετραφυλίας. Τα χωριά του Κάτω Ραδοβιζίου Ζυγός, Ανω Πέτρα, Φωτεινό, Δημαριό, Κλειδί, Διάσελλο, Μαρκινιάδα, Μελάτες, Ανω Καλεντίνη, Βελεντζικό, Διχομοίρι, Ξηρόκαμπο και Σκουληκαριά. αποτέλεσαν τον Δήμο Ηρακλείας έως το 1912 που με διάταγμα έγιναν κοινότητες. Παλαιά λεγόταν Ζυγοχώρια και είχαν δικό τους επίσκοπο με έδρα το Βελεντζικό.
Πηγή Δημος Ηρακλείας http://www.iraklia-artas.gov.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=115&Itemid=204
Παλαιότερα τα χωριά του άνω Ραδοβυζίου είχαν άλλα ονόματα: η Μεγαλόχαρη ονομάζονταν Μπότση, το Αστροχώρι Καταβόθρα, ο Μεσόπυργος Σουμερού, η Καστανιά Βρατσίστα, η Ελάτη Σεκλίστα και οι Πηγές Βρεστενίτσα. Οι ονομασίες των χωριών άλλαξαν το 1927 και το 1954. Με το Δ/γμα 1-4-1927 η Μπότση ονομάστηκε Μεγαλόχαρη από το όνομα της Παναγίας που γιορτάζεται στο χωριό.
Πηγή: ΜΕΓΑΛΟΧΑΡΗ ΑΡΤΑΣ http://www.megalohari.gr/joomla/index.php?option=com_content&view=article&id=43&Itemid=105
Παλαιότερα τα χωριά του άνω Ραδοβυζίου είχαν άλλα ονόματα: η Μεγαλόχαρη ονομάζονταν Μπότση, το Αστροχώρι Καταβόθρα, ο Μεσόπυργος Σουμερού, η Καστανιά Βρατσίστα, η Ελάτη Σεκλίστα και οι Πηγές Βρεστενίτσα. Οι ονομασίες των χωριών άλλαξαν το 1927 και το 1954. Με το Δ/γμα 1-4-1927 η Μπότση ονομάστηκε Μεγαλόχαρη από το όνομα της Παναγίας που γιορτάζεται στο χωριό.
Στις 24 Μαρτίου 1449 ολόκληρη η περιοχή της Άρτας υποδουλώθηκε στους Τούρκους. Οι φόροι που επιβλήθηκαν ήταν η ¨δεκάτη¨ και το ¨προβατονόμιο¨............
Το 1796 η περιοχή υποδουλώθηκε στον Αλή Πασά. Το Ραδοβύζι που είχε γίνει αρματολίκι, καθώς και το αρματολίκι των Τζουμέρκων τα έδωσε ο Αλής στον αρματολό Κων/νο Πούλη. Είναι ένας από τους αρματολούς που βοήθησαν στην καταστροφή των Σουλιωτών στο Σέλτσο (1804).
Το 1804 στο Μοναστήρι του Σέλτσου έγινε ο χαλασμός των Μποτσαραίων από τα στρατεύματα του Αλή. Την άνοιξη του 1821 πέρασε από το Ραδοβύζι ο Γ.Καραισκάκης και προχώρησε προς τα Τζουμέρκα για να ξεσηκώσει τους κατοίκους. Στις 15 Μαΐου 1821 στο Μοναστήρι του Αγ.Γεωργίου στο Βουλγαρέλι οι οπλαρχηγοί από το Ραδοβύζι και τα Τζουμέρκα μαζί με τον Καραϊσκάκη κήρυξαν επανάσταση..........
Στις αρχές του 1822 ο Καραϊσκάκης και ο Μπακόλας εξόντωσαν την τουρκική φρουρά που ήταν στη Σουμερού ( Μεσόπυργος ) και από εκεί πέρασαν στα Άγραφα. Το 1832 με το πρωτόκολλο του Λονδίνου ( 18/8 ) οριστικοποιήθηκε η ανεξαρτησία της Ελλάδας. Τα βόρεια σύνορα έφταναν μέχρι τον Αμβρακικό κόλπο. Η περιοχή της Άρτας παρέμενε υπόδουλη…………….
Ο Φράσαρης έστειλε αποσπάσματα στα χωριά του Ραδοβυζίου για να εισπράξουν τα οφειλόμενα και να ζητήσουν τους φόρους του 1854 προκαταβολικά. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να προετοιμαστούν οι κάτοικοι για επανάσταση. Αυτή κηρύχθηκε τον Ιανουάριο του 1854 στο Μοναστήρι της Γεννήσεως της Θεοτόκου στην Μεγαλόχαρη.
Θα ακολουθήσουν άλλες δυο επαναστάσεις στην περιοχή του Ραδοβυζίου το 1866 και το 1878 από τον ίδιο χώρο. Η ώρα της ελευθερίας θα έρθει το 1881. Το Φεβρουάριο του 1881 η Τουρκία δέχτηκε να παραχωρήσει στην Ελλάδα τη Θεσσαλία και το τμήμα της Ηπείρου μέχρι τον ποταμό Άραχθο. Στις 24 Ιουνίου τα ελληνικά στρατεύματα μπήκαν στην πόλη της Άρτας και στη συνέχεια μερικές μονάδες τους κατέλαβαν συμβολικά και τα χωριά. ………..
Θα ακολουθήσουν άλλες δυο επαναστάσεις στην περιοχή του Ραδοβυζίου το 1866 και το 1878 από τον ίδιο χώρο. Η ώρα της ελευθερίας θα έρθει το 1881. Το Φεβρουάριο του 1881 η Τουρκία δέχτηκε να παραχωρήσει στην Ελλάδα τη Θεσσαλία και το τμήμα της Ηπείρου μέχρι τον ποταμό Άραχθο. Στις 24 Ιουνίου τα ελληνικά στρατεύματα μπήκαν στην πόλη της Άρτας και στη συνέχεια μερικές μονάδες τους κατέλαβαν συμβολικά και τα χωριά. ………..
4. ΝΟΜΟΣ ΑΡΤΗΣ
Α. Συνιστώνται οι κατωτέρω δήμοι:
………..
4.7. Δήμος Γεωργίου Καραϊσκάκη αποτελούμενος από τις κοινότητες: 1. Δημαρίου, 2. Διάσελλου, 3. Κλειδίου, 4. Πέτρας, 5. Σκουληκαριάς, οι οποίες καταργούνται.
Έδρα του δήμου ορίζεται ο οικισμός Διάσελλο της τέως κοινότητας Διάσελλου.
4.8. Δήμος Ηρακλείας αποτελούμενος από τις κοινότητες: 1. Άνω Καλεντίνης, 2. Βελεντζικού, 3. Διχομοιρίου, 4. Ρετσιανών, οι οποίες καταργούνται.
Έδρα του δήμου ορίζεται ο οικισμός Άνω Καλεντίνη της τέως κοινότητας Άνω Καλεντίνης.
4.12. Δήμος Τετραφυλίας αποτελούμενος από τις κοινότητες: 1. Αστροχωρίου, 2. Ελάτης, 3. Καστανέας, 4. Μεγαλόχαρης,5. Μεσοπύργου, 6. Μηλιανών, 7. Πηγών, οι οποίες καταργούνται.
Α. Συνιστώνται οι κατωτέρω δήμοι:
………..
4.7. Δήμος Γεωργίου Καραϊσκάκη αποτελούμενος από τις κοινότητες: 1. Δημαρίου, 2. Διάσελλου, 3. Κλειδίου, 4. Πέτρας, 5. Σκουληκαριάς, οι οποίες καταργούνται.
Έδρα του δήμου ορίζεται ο οικισμός Διάσελλο της τέως κοινότητας Διάσελλου.
4.8. Δήμος Ηρακλείας αποτελούμενος από τις κοινότητες: 1. Άνω Καλεντίνης, 2. Βελεντζικού, 3. Διχομοιρίου, 4. Ρετσιανών, οι οποίες καταργούνται.
Έδρα του δήμου ορίζεται ο οικισμός Άνω Καλεντίνη της τέως κοινότητας Άνω Καλεντίνης.
4.12. Δήμος Τετραφυλίας αποτελούμενος από τις κοινότητες: 1. Αστροχωρίου, 2. Ελάτης, 3. Καστανέας, 4. Μεγαλόχαρης,5. Μεσοπύργου, 6. Μηλιανών, 7. Πηγών, οι οποίες καταργούνται.
Έδρα του δήμου ορίζεται ο οικισμός Αστροχώριο της τέως κοινότητας Αστροχωρίου.
2010, νομοσχέδιο Καλλικράτης
(απόσπασμα του νόμου) …………….4. ΝΟΜΟΣ ΑΡΤΗΣ
Α. Συνιστώνται οι κατωτέρω δήμοι:
Α. Συνιστώνται οι κατωτέρω δήμοι:
……………………………
3. Δήμος Γεωργίου Καραϊσκάκη με έδρα την Άνω Καλεντίνη αποτελούμενος από τους δήμους
α. Ηράκλειας β. Γεωργίου Καραϊσκάκη και γ. Τετραφυλίας οι οποίοι καταργούνται
Β. Οι δήμοι Γεωργίου Καραϊσκάκη και Κεντρικών Τζουμέρκων χαρακτηρίζονται ως ορεινοί.
3. Δήμος Γεωργίου Καραϊσκάκη με έδρα την Άνω Καλεντίνη αποτελούμενος από τους δήμους
α. Ηράκλειας β. Γεωργίου Καραϊσκάκη και γ. Τετραφυλίας οι οποίοι καταργούνται
Β. Οι δήμοι Γεωργίου Καραϊσκάκη και Κεντρικών Τζουμέρκων χαρακτηρίζονται ως ορεινοί.
Dimos Kafkias 25 Νοεμβρίου 2010 στις 22:48 μ.μ. ΚΩΣΤΑ ΘΑ ΜΟΥ ΕΠΙΤΡΕΨΕΙΣ ΝΑ ΕΧΩ ΠΟΛΛΕΣ ΑΝΤΙΡΗΣΕΙΣ ΠΑΝΩ Σ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΔΡΟΜΗ ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ ΣΤΟ ΠΡΩΤΟ ΣΚΕΛΟΣ ΜΕ ΠΗΓΗ ΤΟΝ ΔΗΜΟ ΗΡΑΚΛΕΙΑΣ.ΔΗΛΑΔΗ ΓΙΑ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΓΡΑΦΕΙ ΟΤΙ ...ΥΠΑΡΧΕΙ ΕΝΑΣ ΘΡΥΛΟΣ ΓΙΑ ΜΙΑ ΠΟΛΗ ΗΡΑΚΛΕΙΑ...ΔΗΛΑΔΗ ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΚΟΙ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑΣ (ΣΤΡΑΒΩΝ-ΤΙΤΟΣ ΛΙΒΙΟΣ) ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΠΟΙΟ ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ(ΠΟΥΚΕΒΙΛ) ΠΟΥ ΑΝΑΦΕΡΟΥΝ ΤΗΝ ΗΡΑΚΛΕΙΑ ΩΣ ΑΘΑΜΑΝΙΚΗ ΠΟΛΗ ΔΕΝ ΓΝΩΡΙΖΑΝ. ΚΑΙ ΓΝΩΡΙΖΕΙ Ο ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΗΡΑΚΛΕΙΑΣ.
ΜΙΑ ΠΟΛΥ ΠΡΟΧΕΙΡΗ ΔΟΥΛΕΙΑ ΑΠΟ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΑΝ ΚΑΜΙΑ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ ΑΦΟΥ ΦΤΑΝΟΥΝ ΣΤΟ ΣΗΜΕΙΟ ΝΑ ΑΠΟΚΑΛΟΥΝ ΤΟΝ ΑΓΙΟ ΠΑΡΘΕΝΙΟ ΕΠΙΣΚΟΠΟ ΖΥΓΟΧΩΡΙΩΝ.ΚΑΙ ΘΑ ΤΟΥΣ ΠΡΟΚΑΛΕΣΩ ΚΑΙ ΓΙΑ ΚΑΤΙ ΑΛΛΟ.ΘΕΛΩ ΚΑΙ ΕΓΩ ΝΑ ΜΑΘΩ ΑΠΟ ΠΟΥ ΠΡΟΚΥΠΤΕΙ ΟΤΙ ΟΙ ΔΙΜΙΣΚΑΙΟΙ ΚΑΙ ΟΙ ΠΛΑΚΑΙΟΙ ΗΤΑΝ ΗΡΩΕΣ ΤΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ ΤΟΥ 21.
by Kapaka Pappas on Πέμπτη, 26 Νοεμβρίου 2010 στις 12:50 μ.μ. Δεν παίρνω τη θέση κανενός , επειδή η ιστορία είναι πολύ υποκειμενικό ζήτημα. Οι απόψεις των ανθρώπων πάντα διίστανται. Καταλληλότερος πρωθυπουργός για πολλούς είναι ο Γιώργος, κατ άλλους, ο Σαμαράς, η Αλέκα, ο Τσίπρας, ο Καρατζαφέρης, η Ντόρα, ……… ο ΚΑΝΕΝΑΣ. Χαρακτηριστικότερα ο ανακριτής ρωτά τον ψηλό και ευτραφή αυτόπτη μάρτυρα. «Περιγράψτε μου το δράστη» . « Ήταν κοντός, αδύνατος……» . Έπειτα, κάνει την ίδια ερώτηση στον κοντό αυτόπτη μάρτυρα. «ο δράστης ήταν ένα ντερέκι…….» , απαντά ο άλλος μάρτυρας. ΕΓΩ που δεν υπήρξα αυτόπτης μάρτυρας, των ιστορικών γεγονότων ΤΙ ΝΑ ΠΩ ;;;
Dimos Kafkias 26 Νοεμβρίου 2010 στις 13:02 μ.μ. ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΩ ΟΤΙ Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΙΝΑΙ ΚΑΤΑΓΕΓΡΑΜΕΝΗ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΙΣΤΟΡΙΚΟΥΣ ΤΗΣ ΚΑΘΕ ΕΠΟΧΗΣ.ΓΙΑ ΑΥΤΟ ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΧΟΥΜΕ ΑΠΟ ΤΟΤΕ ΠΟΥ ΕΧΟΥΜΕ ΓΡΑΠΤΟ ΛΟΓΟ.ΤΑ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ ΕΙΝΑΙ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ.ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΣΥΖΗΤΗΘΗΚΑΝ ΣΤΟ ΚΑΦΕΝΕΙΟ Η ΜΑΣ ΤΑ ΕΙΠΕ Η ΓΙΑΓΙΑ ΜΑΣ ΕΙΝΑΙ ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ.
Kapaka Pappas on Πέμπτη, 26 Νοεμβρίου 2010 στις 13:17 μ.μ. Και οι ιστορικοί, δεν πιστεύω ότι ήταν απόλυτα αντικειμενικοί, δεν είχαν το αλάθητο του Πάπα. ΣΥΜΦΩΝΩ όμως, ότι αυτούς πρέπει να τους εμπιστευόμαστε περισσότερο κάθε άλλου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σχολιάστε χωρίς φόβο και πάθος